A kutyás terápia fejlesztési lehetőségei

Adatvédelem
2016-04-22
Renate Oeltze obedience
2017-02-23

A kutyás terápia fejlesztési lehetőségei

A kutyás terápia fejlesztési lehetőségei óvodásoknak és kisiskolásoknak workshop, Pepitappancs és az AZUR Segítőkutyás Egyesület, ​Budapest, 2016.02.13 – 14.

Az állatterápia története a 60-as években kezdődött. Boris M. Levinson pszichológus egy viselkedési zavarokkal küszködő kisfiút kezelt. Hónapokig nem tudta szóra bírni, mígnem egyszer a rendelésre kénytelen volt bevinni kutyáját. A kutya hatására a gyermek feloldódott, beszélni kezdett a kutyához és gazdájához. Levinson a következő vizsgálatra szándékosan vitte el kutyáját, s a fiú állapota rohamosan javulni kezdett.

Sokakban felvetődik a kérdés, hogy mi is az a jól hangzó állatasszisztált terápia.
A legtöbb ember azt mondaná, hogy sérült gyerekek simogatják az állatokat. A valóságban azonban igen kicsi, bár fontos része a simogatás. A foglalkozások meghatározott fejlesztési célok mellett történnek. Különböző területek fejlesztésébe bevonható az állat. A nagymozgástól a finommotorikán, figyelmen keresztül az emlékezetig. A különböző észlelésekben is segít.
A terápiás kutyák alkalmazása jótékonyan hat a gyermekek érzelmi fejlődésére, növelhető a gyermekek motivációja, növeli az önbizalmat, fejlődik a mozgáskoordináció, javítja a kedélyállapotot, szemkontaktus felvételének gyakorlását, figyelem és verbális kommunikáció fejlesztésére szolgál. A kutya jelenléte a fejlesztő foglalkozásokon óriási motiváció a gyerekek számára, nincs az a feladat, amit ne végeznének el szívesen kedvencük jelenlétében. Olyan feltétel nélküli szeretet alakul ki a gyerekek és a kutya között, ami nagyon ritka az ő életükben.

A siker egyik titka, hogy a négylábú képes ráhangolódni az emberre, átvenni a hangulatát, figyelni rá és segíteni őt. Kimutatható, hogy a kutyával való szeretetteljes kapcsolat gátolja például az idős emberek magány és depresszió okozta testi és szellemi leépülését is. A kutyával való terápiás foglalkozás erősíti az egyének társas viselkedésre való törekvését, így lassítja például az időskori leépülési folyamatot. A terápiás és fejlesztő foglalkozások során sikerrel alkalmazhatók a terápiás kutyák értelmileg akadályozott felnőtteknél csakúgy, mint a súlyos tanulási problémákkal küzdő gyermekeknél

Végtelenül jámbor, szeretnivaló állatok
A terápiás kutyáknak vizsgázniuk kell, mielőtt a gyerekek közelébe engedik őket. A két részből álló vizsga során először szituációs gyakorlatokat kell végrehajtaniuk. Itt többek között olyan szűrőkön kell átmennie a kutyának – egyben oktatójának is -, ahol kiderül, mennyire jámbor, kezelhető az állat, hogyan képes lereagálni bizonyos szituációkat. Például nyugodtan kell tűrniük, még morogniuk sem szabad(!), ha egy kisgyerek agresszíven, támadólag lép fel velük szemben vagy megüti őket.

A KÉPZÉSRŐL:

“A Pepitappancs-Kutyás terápiás csoport alaphitvallása, hogy minél több emberhez (gyermekhez, fiatalhoz, felnőtthöz) egyaránt eljuttassák a kutyás terápiában rejlő varázslatot.

Végigjárva a jogi vonatkozásokat (miszerint hazánkban nem kell akkreditált képzéssel rendelkeznie annak, aki kutyás terápiás foglalkozásvezető szeretne lenni) összeállítottak egy 2 napos képzési anyagot, amely egy elméleti oktatási résszel indul és a 2. napon egy gyakorlatorientált feladatsorral zárult.

Szakmai anyagaikat mi, a képzésen résztvevők megkaptuk kinyomtatott formában, rengeteg plusz segédanyaggal támogatva minket a munka megkezdéséhez.

Szeretnék, ha minél több kolléga, szakember-bármely területről-, bátran elmenne és megismerkedne ezzel az alternatív fejlesztési lehetőséggel, amely varázsport ad a játszva tanuláshoz a mindennapokban.”
Lakos Judit ‘Jucus’ gyógypedagógus szavai

Összegzés:

A kutyás terápiát nagyon fontosnak tartom a gyerekek fejlesztésében. Régóta dolgozom azon, hogy Gyöngyösön és a környező településeken is megismertessem az intézményeket ezzel a lehetőséggel.
A kezdeti ellenállást nagy lelkesedés követi az intézményvezetők és gyógypedagógusok, pedagógusok részéről, hisz teljesen új és ismeretlen területen kell dolgozniuk.

Én mindent megteszek azért, hogy ismereteimet mind a terápiás kutya képzése, alkalmazása terén, mind pedig az egyes alkalmazási területeken (fogyatékkal élő gyerekek, felnőttek, autizmusban érintett gyerekek, Down-szindrómás gyerekek, felnőttek, nyugdíjas otthon lakói) bővítsem, fejlesszem és olyan emberektől tanuljak, akik gyakorlatban sikeresen vezetik a foglalkozásokat.

Ez a képzés a jelenleg felmerülő összes kérdésemre választ adott. A gyógypedagógus, a kutya felvezetők olyan összhangban dolgoznak együtt, ami példaértékű és pontosan illeszkedik az általunk elképzelt mintába.
Mivel teljesen azonos csoportok létrehozásán munkálkodunk éppen (2016. február-március) ennél jobb ismeretgyűjtő-helyet nem is találhattam volna! 🙂
Az szintén figyelemre méltó, hogy megosztják tapasztalataikat másokkal és nem ülnek a saját dicsőségükön! Ezt nevezik elhivatottságnak és önzetlenségnek!
Köszönet érte és további sikereket kívánok ennek a remek csapatnak!
Bízom benne, hogy mi is hasonló sikereket tudhatunk majd magunkénak a heteken belül elinduló csoportunkkal. 🙂

Eszközöket és Weboldalt a Green-Light pályázatok keretében a pályázhat meg!

| KÖSZI NEM!
Thanks for signing up. You must confirm your email address before we can send you. Please check your email and follow the instructions.
We respect your privacy. Your information is safe and will never be shared.
Don't miss out. Subscribe today.
×
×
WordPress Popup Plugin

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a az Adatvédelmi irányelveket és a sütik -Cookie szabályzatban foglaltakat.

Bezárás